​​Telefon: 29 21 14 23  |  E-mail: hanne@fonegs.dk

Stemmen siger mere end 1.000 ord

​Når du tager telefonisk kontakt til en potentiel arbejdsgiver, er din stemme afgørende for, hvordan du bliver opfattet af modtageren.​

Dine ord bliver akkompagneret af stemmeføringen.

Det er ingen hemmelighed, at modtageren både opfatter hvad du siger, og hvordan du siger det. I den mundtlige kommunikation samarbejder ordene og stemmen om, hvordan budskaber skal formes og forstås. Med ord kan vi bestemme samtaleemnet, men stemmen vil altid formidle, hvad vi vil med emnet. Der skal være en sammenhæng, imellem det vi siger til andre, og det de hører, men sådan er det ikke altid - og det er ofte stemmens skyld.

Vi kan høre om personen der ringer op f.eks. er glad, fortravlet eller nervøs. En stemme der lyder skinger, svag eller klemt kan signalere, at man er usikker og beklemt ved situationen, eller at man ikke helt kan stå inde for at præsentere sig som en kapacitet for arbejdspladsen. En sund og stærk stemme fortæller indirekte, at man er sikker i sig sag, engageret i emnet og imødekommende over for modtageren.

Troværdigheden ligger i at der er overensstemmelse mellem ordenes indhold og stemmens udtryk. I modtagerens ører bliver du derfor utroværdig, hvis ordene fortæller at du er værd at tage ind til en samtale, men stemmen omvendt signalerer nervøsitet og usikkerhed.


Du kan selv få stemmen til at fungere bedre.

Gennem vores liv tillærer vi os mere eller mindre gode vaner i forbindelse med vores stemmebrug. Sammen med vores fysiologi er disse forskellige vaner med til at danne den personlige lyd i vores stemmeføring. Vores lyd er et produkt af fysisk aktivitet, og baggrunden for at forstå stemmens arbejde ligger først og fremmest i erkendelsen af, at den fysiske udformning af stemmeinstrumentet danner forskellige lyde. Vores stemmeapparat består fortrinsvis af tre systemer, der skal arbejde sammen – åndedrættet, stemmelæberne og mundhulen.


Åndedrættet producerer den udadgående luftstrøm, vi skal bruge til at sætte stemmelæberne i svingninger. Stemmelæberne producerer lyd ved at mætte udåndingsluften med vibrationer. Mundhulen former det klangrum som danner de forskellige talelyde. Muskelspændingen i de tre systemer er påvirkelig af følelser, og det vil få stemmen til at lyde forskelligt alt efter hvilken situation vi befinder os i.

Lige som vi kan træne os op til fx at løbe maraton, kan vi også træne stemmen til at blive et velfungerende instrument i kommunikation. Følg de fem råd næste gang du taler i telefon, og styrk sammenhængen imellem dine ord og måden du siger dem på.

Se artiklen hos jobbank.dk - klik her

Nyheder​

Fra øje til øre. Redskaber og virkemidler i oplæsning
17-07-2017
Den 15. august udkommer "Fra øje til øre. Redskaber og virkemidler i oplæsning"
Læs hele nyheden »
Stemmen siger mere end 1.000 ord
15-01-2016
Når du tager telefonisk kontakt til en potentiel arbejdsgiver, er din stemme afgørende for, hvordan du bliver opfattet af modtageren.
Læs hele nyheden »

Følg os på Facebook​

​Fonegs Kommunikation

Undervisning og kurser i stemmetræning, retorik og mundtlig formidling for mennesker, der har deres stemme som en afgørende ressource i deres arbejde.

​Kontaktoplysninger

Hanne Smith Pedersen

Telefon: 29 21 14 23

E-mail: hanne@fonegs.dk

CVR: 27537294

Fonegs Kommunikation v/Hanne Smith Pedersen
Hirsevej 28
4040 Jyllinge